tel +48790559909

Kto jest zobowiązany do prowadzenia KPiR?

Podatki w Polsce różnią się od siebie podmiotem opodatkowania (kto jest opodatkowany), przedmiotem (co podlega opodatkowaniu) oraz sposobem poboru podatku (czyli trybem i warunkami płatności). W celu ustalenia podstawy opodatkowania u przedsiębiorcy niezbędna jest odpowiednia ewidencja. Wybór ewidencji wpływa na formę prowadzonej rachunkowości. Jaki wybór mają przedsiębiorcy? Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Rodzaje prowadzenia ewidencji

Podatek to publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz państwa. Wybór sposobu opodatkowania powinien zapaść do 20 stycznia. Przedsiębiorcy wybrać mogą jedną z trzech możliwości rozliczania się. Przy ryczałcie ewidencjonowanym prowadzić trzeba ewidencję przychodów. Podatkowa księga przychodów i rozchodów przeznaczona jest dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, natomiast księgi handlowe – dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, którzy chcą prowadzić księgowość przy użyciu ksiąg handlowych lub którzy muszą to robić ze względu na wysokość przychodów. Jeśli firma powstaje w trakcie roku podatkowego, po 20 stycznia, o sposobie rozliczania podatku trzeba powiadomić Urząd Skarbowy najpóźniej przed uzyskaniem pierwszych przychodów. Najlepiej dokonać tego jeszcze przed startem działalności.

Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Zgodnie z artykułem 24a ustawy o PIT, podatkową księgę przychodów i rozchodów (KPiR) mają obowiązek prowadzić wykonujące działalność gospodarczą osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie – jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży nie przekroczyły równowartości 1,2 mln euro. Do prowadzenia księgi są zobowiązane również osoby wykonujące działalność na podstawie umów agencyjnych i umów na warunkach zlecenia zawartych na podstawie odrębnych przepisów. Obowiązek ten dotyczy również osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar prowadzenia tej księgi oraz duchownych, którzy zrzekli się opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób duchownych. Wymienione podmioty nie muszą prowadzić księgi przychodów i rozchodów, jeżeli prowadzą pełną księgowość za pomocą ksiąg rachunkowych. Prowadzenie ksiąg rachunkowych jest dużo bardziej skomplikowane niż prowadzenie księgi przychodów i rozchodów oraz wiąże się z większymi kosztami. Prowadzeniem KRiP powinny zajmować się osoby uprawnione,  posiadające certyfikat księgowy, wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych. Osoby nieposiadające takich uprawnień lub certyfikatów mogą również prowadzić księgi, ale pod nadzorem certyfikowanego księgowego, biegłego rewidenta lub doradcy podatkowego.